Wat is het verschil tussen marketing, reclame en public relations?
Marketing
Marketing is is de verzamelnaam voor activiteiten die ervoor moet zorgen dat een bepaald product of bepaalde dienst bij zoveel mogelijk klanten bekend wordt. Het is de verzamelnaam voor de manier waarop u met uw markt communiceert, waarmee u uw boodschap, product, dienst, onderneming of project in de markt zet.
Reclame
Reclame is communicatie om een doelgroep te bereiken, meestal via betalende media zoals TV, radio, Internet en advertenties in kranten en magazines.
Public Relations (PR)
PR is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar belangengroepen. Daartoe wordt gebruikgemaakt van interne en externe communicatie om een bepaald publiek te informeren of te beïnvloeden met behulp van tekst, advertenties, publiciteit, promoties en speciale gebeurtenissen. PR is zichtbaarheid, reputatie en draait om relaties opbouwen.
In het huidige digitale tijdperk zien we de termen vaak door elkaar gebruikt worden. Uiteindelijk moet u als bedrijf starten vanuit een bepaald doel en kijken welke communicatiekanalen ingezet kunnen worden om het doel te bereiken. Of u het dan ziet als marketing, reclame, PR doet er weinig toe.
Onderstaande infographic geeft een mooi beeld over het verschillen tussen marketing, reclame, pr en branding.