marketingplan opstellen

Een marketingplan opmaken: tips

Uw product of dienst goed in de markt zetten? Dat bepaalt u mede door het schrijven van een marketingplan. Maar hoe pakt u dit goed aan?

We geven graag wat tips en elementen waar u zeker moet aan denken:

 

1. Situatie-analyse

Wat is de markt? Wat is de marktomvang? Wat zijn de sterktes en zwaktes van uw aanbod?

Analyseer socio-demografische factoren, economische context, concurrenten, technologische evoluties, klantengedrag, wetgeving, distributie,…

 

2. Bepaal uw marketingdoelstellingen en positionering

Hoe differentiëren? Wat betekent uw product of dienst voor een klant? Waar zitten uw klanten? Wie zijn uw ideale klanten? Klantensegmenten?

Stel doelstellingen op: commercieel, klantgericht of financieel

  • Aantal orders
  • Aantal nieuwe klanten
  • Cross-selling
  • Klantentevredenheid
  • Leveringsstijden
  • Klantentrouw
  • Omzet
  • Winstgevendheid
  • Visibiliteit

Denk na over de waarde voor uw klant van uw product of dienst en hoe u die naar hen zal communiceren.

 

3. Kies de juiste strategie en kanalen

Bepaal per doelgroep, de doelstelling en via welke strategie / kanaal u deze zal bereiken. Kies voor een doordacht marketingmix (lees meer over de 4 P’s of de 4 C’s op Wikipedia).

Denk naar over de juiste kanalen en content:

  • Advertising
  • Social media
  • E-mailmarketing
  • Netwerking
  • Prospectie
  • Displays
  • Video

Lees meer content-types

 

4. Implementeer, volg op en pas aan

Ga over tot actie. Test uit, pas aan, stuur bij en volg op. Zijn de resultaten conform de doelstellingen? Moet de ambitie worden bijgestuurd?

 

Een succesvol marketingplan? Denken, kiezen, doen! Heerser kan u bijstaan met advies of beheer van uw marketing.

Lees meer ons ons Marketing-aanbod

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *