Uw product of dienst goed in de markt zetten? Dat bepaalt u mede door het schrijven van een marketingplan. Maar hoe pakt u dit goed aan?
We geven graag wat tips en elementen waar u zeker moet aan denken:
1. Situatie-analyse
Wat is de markt? Wat is de marktomvang? Wat zijn de sterktes en zwaktes van uw aanbod?
Analyseer socio-demografische factoren, economische context, concurrenten, technologische evoluties, klantengedrag, wetgeving, distributie,…
2. Bepaal uw marketingdoelstellingen en positionering
Hoe differentiëren? Wat betekent uw product of dienst voor een klant? Waar zitten uw klanten? Wie zijn uw ideale klanten? Klantensegmenten?
Stel doelstellingen op: commercieel, klantgericht of financieel
- Aantal orders
- Aantal nieuwe klanten
- Cross-selling
- Klantentevredenheid
- Leveringsstijden
- Klantentrouw
- Omzet
- Winstgevendheid
- Visibiliteit
- …
Denk na over de waarde voor uw klant van uw product of dienst en hoe u die naar hen zal communiceren.
3. Kies de juiste strategie en kanalen
Bepaal per doelgroep, de doelstelling en via welke strategie / kanaal u deze zal bereiken. Kies voor een doordacht marketingmix (lees meer over de 4 P’s of de 4 C’s op Wikipedia).
Denk naar over de juiste kanalen en content:
- Advertising
- Social media
- E-mailmarketing
- Netwerking
- Prospectie
- Displays
- Video
- …
4. Implementeer, volg op en pas aan
Ga over tot actie. Test uit, pas aan, stuur bij en volg op. Zijn de resultaten conform de doelstellingen? Moet de ambitie worden bijgestuurd?
Een succesvol marketingplan? Denken, kiezen, doen! Heerser kan u bijstaan met advies of beheer van uw marketing.