Merken en PR-bureaus werken graag samen met bloggers, vloggers, influencers,… om diverse redenen:
- Content creatie: foto’s, tekst of video
- Bereik vergroten (visibiliteit)
- Specifieke doelgroep bereiken en activeren
- Nieuwe invalshoeken ontdekken
- Een verhaal brengen waar anderen zich aan kunnen spiegelen
- …
Hoe val je als blogger op voor een PR-bureau? Wanneer ben je interessant voor een PR bedrijf en hun klanten/merken?
We lijsten graag 8 tips op om als blogger de aandacht te trekken van PR-bureaus:
1. Blog om de juiste redenen
Verspreid jouw passie en blog niet om enkel gratis spullen te verkrijgen. Maar gedreven bloggers zullen zeker bovendrijven, want bloggen is echt wel intens werk. Stel je zeker de vraag: wat wil je bereiken met je blog?
2. Wees niet te algemeen
Specialiseer je in bepaalde thema’s. Bedenk waar jouw unieke talenten, passies en interesses liggen.
3. Verzorg jouw redactionele content en website
Ga voor kwalitatieve content op jouw blog en sociale media. Zorg dat de vormgeving van jouw blog of website weerspiegelt wie je bent en wat je doet. Ga voor leuke teksten met inspirerende foto’s op een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke blog. Natuurlijk heeft iedereen daarin zijn eigen smaak. Het gebruik van de juiste titels, hashtags, tags,… kan soms ook veel betekenen naar visibiliteit.
4. Zorg voor een eigen stijl en richt je tot een bepaalde doelgroep
Eigenheid en authenticiteit zijn heel belangrijk. Natuurlijk kan je gerust uit andere blogs inspiratie halen om jouw stijl verder te ontwikkelen.
5. Activeer jouw netwerk
Maak goede content en kies de juiste sociale media kanalen om jouw content te verspreiden: Bloglovin’, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Linkedin,…
6. Wees eerlijk
Eerlijkheid over statistieken, ervaringen, producten, enzovoort.
7. Blijf de baas van jouw eigen blog
Ga alleen samenwerkingen aan waar je je goed bij voelt en durf een eerlijke vergoeding vragen.
8. Wees geduldig en leer constant bij
Hou vol, plan blogmomenten in, lees andere blogs en leer bij van mede-bloggers. Staar je ook niet blind op statistieken en bezoekers, maar geniet van het bloggen en de ervaringen die je meemaakt en deelt.
Hou deze tips in acht bij het uitbouwen van jouw blog en je zal vlug op de radar staan van goede PR-bureaus. Vergeet ook niet duidelijk uw contactmogelijkheden en -gegevens te vermelden op jouw blog.
Succes, amuseer je en tot gauw!