Hoe pakt u een persbericht best aan? Hoe een sterk persbericht schrijven? We geven graag wat tips.
Een persbericht is een schriftelijke mededeling van een organisatie of merk. De uitgever van het persbericht probeert aandacht te krijgen voor een concreet nieuwsfeit (nieuw product, referentieverhaal, jubileum,…) of een bepaald standpunt. Zorg voor een invalshoek met nieuwswaarde. Uw persbericht moet 1 nieuwsfeit vertellen, 1 verhaal, 1 rode draad.
Persberichten zijn hoofdzakelijk gericht naar journalisten maar worden soms ook gericht verstuurd naar bloggers. Denk zeker goed na over de nieuwswaarde en doelgroep van uw persbericht.
Heeft u al een recente, gefocuste perslijst bij de hand?
1. Klaar voor publicatie
Zorg voor een tekst die in feite onmiddellijk kan gepubliceerd worden. Wees volledig maar maak het niet te lang. Uw persbericht is bij voorkeur 1 A4, als de journalist in kwestie meer wil weten over het onderwerp zal die u wel contacteren.
2. Uitnodigende én inhoudelijke titel
Zorg voor een uitnodigende titel die nieuwsgierigheid opwekt maar ook de inhoud van het persbericht weerspiegelt. Begin het onderwerp van uw e-mail met: persbericht + titel. De tekst van de e-mail is het persbericht.
3. Duidelijke, overzichtelijke inhoud en opmaak
Zorg voor een duidelijk persbericht die voor de ontvanger scanbaar is:
- Plaats eerste alinea in het vet en deze moet de cruciale zaken bevatten en interesse opwekken
- Gebruik actieve zinnen
- Werk met paragrafen, titels en beelden: springen ze in het oog? Een beeld zegt soms meer dan 100 woorden.
- Gebruik geen moeilijke zinsconstructies, vermijd jargon en wees spaarzaam met afkortingen
- Probeer de tekst objectief te houden
- Citaten van de juiste experts zorgen voor meerwaarde en een persoonlijke toets
- Bezorg eventueel een link naar hoge resolutie beelden.
- Zal alles duidelijk zijn voor de ontvanger? Wie, wat, waar, wanneer, waarom,…?
- Vermeld ook uw contactgegevens en achtergrondinformatie van uw bedrijf of merk
4. Ga voor een persoonlijke aanpak
Vanzelfsprekend kunt u uw persbericht sturen naar algemene e-mailadressen van redacties, maar een persoonlijke aanpak kan meer effect hebben. Als u weet wie u wilt bereiken, kunt u deze journalisten persoonlijk e-mailen en bijvoegen waarom u denkt dat ze interesse kunnen hebben in uw persbericht.
Succes en vergeet uw persbericht zeker niet op te volgen!
Heerser, marketing en PR, kan u ondersteunen met perslijsten en uw perscommunicatie. Het opbouwen van relaties met journalisten en bloggers die voor uw organisatie relevant zijn.